Waar is de god van de dertiger?

Voor veel dertigers die opgroeiden in de christelijke traditie van hun ouders, speelt het geloof een andere rol of helemaal geen rol meer. Ze zoeken andere goden, een kerk die bij hen past of steken er gewoonweg geen energie in.

Existentiële vragen komen rond het dertigste jaar ineens allemaal tegelijk opzetten.

Door Nynke Sietsma

Jonge hoogopgeleide mensen stoppen niet alleen hun hoofden vol met dubben en piekeren over de vele keuzes in hun leven, maar worstelen net zo hard met vragen over authenticiteit, geluk en zin. Existentiële vragen dus. Dat zegt psycholoog en loopbaanadviseur Nienke Wijnants (38) in haar recent verschenen boek 'Wie ben ik, wat wil ik', over de dertiger van nu. De dertiger weet zich geen raad met die vragen, zegt zij. Die doolt. Het institutionele geloof waarmee de meesten zijn opgegroeid, is vaak geen optie meer voor deze jongvolwassenen. Van alle generaties is die van de dertigers het minst vertegenwoordigd in de kerk.

Geeske Hovingh (34), cultureel antropoloog en voorganger in de Amsterdamse Studenten-ekklesia herkent het beeld van die dolende dertiger. Zelf was ze er ook één, en ja, ook zij had af en toe last van het zogeheten dertigersdilemma, waarop Nienke Wijnants promoveerde. "Existentiële vragen komen rond het dertigste jaar ineens allemaal tegelijk opzetten. Vragen over het juiste werk, wel of geen kinderen, wie ben ik eigenlijk, en o ja, moeten we een huis kopen of huren en waar dan? Ergens tussen al die grootse keuzes fladdert er soms een zingevingsvraagstuk voorbij", merkt Hovingh om zich heen. "Die zoektocht eindigt vaak niet expliciet bij God."

De reden daarvan, is volgens Hovingh, 'heel banaal', een totaal gebrek aan tijd. "We werken hard, hebben kinderen om voor te zorgen, we moeten sporten om er goed uit te zien, onze vriendschappen onderhouden, we moeten twitteren, facebooken, er is zoveel te doen. En op zondagochtend liggen we uitgeput in bed. In de lijst van al die dingen heeft een ochtend naar de kerk niet de eerste prioriteit, nee."

Eigengereidheid

Maar dat is het niet alleen. Volgens Hovingh zijn dertigers ook allergisch voor het opgeheven vingertje, voor hokjes en doctrines. Tel daarbij op dat van alle generaties de dertiger van nu de minste affiniteit heeft met instituten en dan is de rekensom snel gemaakt: de kerk is uit, de dertiger zoekt zelf wel uit wat bij hem of haar past.

Die eigengereidheid brengt wel een moeilijkheid met zich mee. Want wat geef je door aan de volgende generatie als kaders wegvallen? Waar put je dan uit? Is het christelijk geloof, waarmee de meeste dertigers nog zijn opgevoed dan een optie?

Nee, zegt Evelyn Prinsen (37) gedecideerd. Spiritualiteit wel. Ze is 'quarterlife'-expert en loopbaancoach in Amsterdam en schreef het boekje 'Spiritualiteit werkt in de dertigersdip'. De tientallen twintigers en dertigers die aan haar bureau komen, dubben met existentiële kwesties als: wie ben ik, wat is het hogere doel van mijn leven, en hoe geef ik zin en betekenis aan mijn leven? Zij reppen in die zoektocht met geen woord over God, is Prinsens ervaring.

Het uitgangspunt is veel meer geworden dat god in jouzelf zit. Dat wij het allemaal zijn.

Dit is een deel van het artikel, lees hier het gehele artikel op Trouw.nl 

Tekst door Nynke Sietsma, publicatie afkomstig van Trouw.nl

Vorige
Vorige

Tijdens de lockdown

Volgende
Volgende

Huur vergaderruimte in Amsterdam